דלג לתוכן העמוד (מקש קיצור s) דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2) דלג לתפריט (מקש קיצור 3) דלג לדף הבית (מקש קיצור 4)

8 דברים שכדאי לדעת על פירות הדר

תמונה גרסת הדפסה

מדוע סינים נמנעים מאשכוליות ומתפוזים, האם מיץ תפוזים יכול לרפא הצטננות, איך ומדוע כדאי לאכול אתרוג ומה הקשר בין לימון ומחלות?

פירות הדר, כמו תפוזים, אשכוליות ולימונים, הם מסימני ההיכר של החורף ומן הפירות החביבים ביותר עלינו, הישראלים. אנחנו יודעים שהם בריאים ומפוצצים בוויטמין C, אבל יודעים פחות על עוד כמה וכמה יתרונות בריאותיים שמסתתרים בהם. אז הנה 8 דברים שכדאי לדעת עוד על פירות הדר.

 

1. מדוע כל כך חשוב לאכול פירות הדר?

אתם בטח חושבים שאתם יודעים את התשובה – ויטמין C. ובכן, נכון שבפירות הדר יש כמויות אדירות של הוויטמין החשוב הזה, אבל לא רק. יש בהם כמויות יפות של סיבים תזונתיים, נוגדי חמצון שונים כמו פלבנואידים וקרוטנואידים, בטא קרוטן, סידן, חומצה פולית ואשלגן. בקיצור, עולם ומלואו. כדי ליהנות מכל היתרונות הללו מומלץ לאכול אותם ולא לסחוט. למה? מיד נסביר.

 

2. האם כדאי לשתות מיץ תפוזים בחורף?

הורים רבים בטוחים ששתיית מיץ תפוזים יכולה למנוע הצטננות. אז נכון שיש בתפוזים שפע של ויטמין C, שנחשב בעשורים האחרונים כתרופה טבעית למניעת הצטננות, אולם המחקרים רבים הפריכו את האמונה העממית הזו. בנוסף, כשסוחטים תפוזים חלק ניכר מהוויטמין שיש במיץ מתפוגג, וחלק ניכר עוד יותר מהיתרונות הבריאותיים שיש בתפוז אינם מגיעים לכוס. כמו סיבים תזונתיים. ולכן, ההמלצה היא לאכול את הפרי השלם על פני שתיית מיץ בלבד.

 

3. ומה הסינים חושבים על זה?

ובכן, המיליארדים הללו, שנהוג לומר שאינם טועים, סבורים שבמיצי תפוזים ואשכוליות מסתתרת לחות רבה, שדווקא מגבירה נזלת וליחה. ברפואה הסינית מומלץ לא לשתות את המיץ, אלא להשתמש דווקא בקליפת פירות הדר ובמיוחד בזו של הלימון, שדווקא מפחיתה את הלחות.

 

4. מה באמת קורה בקליפה?

מתברר שדי הרבה. רוב הסיבים התזונתיים שיש בפירות הדר מסתתרים מתחת לקליפה, בציפה, "החלק הלבן". אמנם הציפה מרירה מעט, אבל שווה לקחת ביס או שניים, כדי ליהנות מהליגנין, הצלולוז והפקטין – כולם סיבים תזונתיים חיוניים – שיש בה. ומה עוד יש בקליפה?

 

5. כיצד לימון מוסיף המון

מעבר לטעם, יש בלימונים, וגם בשאר פירות ההדר, פיטוכימיקלים, כלומר חומרים פעילים צמחיים, בעלי תכונות בריאותיות חשובות. לימונן, למשל, שהוא חומר הריח שנמצא בקליפת הלימון ובקליפה של פירות הדר נוספים. מחקרים קושרים לו הגנה מפני סוגים שונים של סרטן, כמו סרטן העור, השד, הראות ועוד. 

 

6. יש לו טעם ויש לו ריח

בואו נדבר על האתרוג. אנחנו רואים בו חלק מהלכות חג הסוכות, ורק מעטים יודעים ברפואה הטבעית משתמשים בקליפתו ובגרעיניו לטיפול באבנים בדרכי המרה ובכליות ורוקחים ממנו משחה יעילה להקלת כאבי אוזניים. הרמב"ם המליץ על האתרוג כתרופה לעקיצות ונשיכות של בעלי חיים ויש שקושרים לו גם סגולות להגברת הפיריון. מבחינה תזונתית, יש באתרוג את כל הוויטמינים והמינרלים שיש באחיו ההדרים, וגם כמויות יפות של ברזל. מבחינה הלכתית בתום חג הסוכות מותר לאכול ממנו, למשל, להכין ריבה או קליפות אתרוגים מסוכרות.

 

7. אשכוליות זה כן להיות

האשכולית נחשבת אצלנו פופולרית פחות מאחיה הכתום, וחבל, משום שיש בה כמויות משמעותיות של נוגדי חמצון מסוג פלבנואידים, שעשויים להפחית שומנים בדם, כמו כולסטרול רע וטריגליצרידים. יש מחקרים שקושרים לה תרומה לירידה במשקל. לאשכולית אדומה ישנה תכונה נוספת: כמויות גדולות של חומר הצבע האדום, ליקופן, שנחשב לנוגד חמצון חזק ובעל השפעה רבה.

 

8. סידן מהעץ

הנה עוד סיבה להוסיף תפוזים לתפריט היומי, ובמיוחד של הילדים: כולנו יודעים שחשוב לצרוך סידן בכמות מספיקה, מגיל ילדות. כולנו יודעים גם שבמוצרי חלב יש הכי הרבה סידן. ובכן, הפתעה: מתברר שסידן לא חייב להיות "לבן", ושיש בפירות הדר, ובמיוחד בתפוזים, כמויות מרשימות של סידן.

כמות הסידן שיש בתפוז אחד היא כ-40 מ"ג. בערך כמו שיש ב-4 כפות גבינה לבנה, 100 גרם ברוקולי מבושל, פלפל אדום גדול, 13 שקדים, 4 כפות סלט טחינה.

תמונה של כמות הסידן בתפוז לעומת מאכלים אחרים

 

אולי יעניין אותך גם

לא כדאי לפספס