דלג לתוכן העמוד (מקש קיצור s) דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2) דלג לתפריט (מקש קיצור 3) דלג לדף הבית (מקש קיצור 4)

5 מיתוסים על פירות וירקות שאתם חייבים להכיר

תמונה גרסת הדפסה

בננה, גזר, מלפפון, אפרסמון ותפוח עץ: האם המיתוסים שנקשרו בהם נכונים ומדוע בכל זאת כדאי להכניס את הפירות והירקות הנפלאים הללו לצלחת ולתפריט היומי?

תמונה עם כל מיני מיתוסים על פירות וירקות

אמרו לנו לאכול המון ירקות ופירות ואנחנו מנסים ומשתדלים. אבל לפעמים אנחנו שומעים גם כל מיני אמירות שקצת מונעות מאיתנו את ההשתדלות הזו. ככה זה: ישנם לא מעט מיתוסים סביב אוכל, שהאימהות והסבתות שלנו שמעו והעבירו הלאה. אז החלטנו לברר, אחת ולתמיד, מה בכל זאת אמיתי ונכון ולאילו מיתוסים הגיע הזמן לשים סוף.

 

המיתוס: בננה עושה עצירות

האמת? לא נכון

בננה יש כמות גדולה מאד של סיבים תזונתיים ושל טאנינים, שהשילוב שלהם יכול לגרום להיווצרות סוג של גושים במערכת העיכול. כמות הטאנינים גדולה במיוחד בבננות שאינן בשלות, ולכן הסיכון קיים בעיקר בהן.

למה בכל זאת כדאי? כי הן מתוקות, וטעימות וכמות הסיבים הגדולה שיש בהן דווקא מסייעת במניעת עצירות.

 

המיתוס: מלפפון זה סתם מים

האמת? לא נכון

את האמירה הזו שמעו כל מי שגדלו כאן כילדים בשנות ה-70. אבל אם במקרה גדלתם במזרח אסיה בטח יש לכם קצת יותר כבוד למלפפון, כי במזרח אסיה הבינו שעל אף שמלפפון מכיל כ-90% מים, יש לו גם תכונות בריאותיות מרשימות.

למה בכל זאת כדאי?

כי הוא מרווה ומקרר, ויש בו, במיוחד בקליפה שלו, כמעט את כל הוויטמינים הדרושים לנו (A, C, K, B), מלא מינרלים (סידן, מגנזיום, אשלגן) וגם פיטוסטרולים (רכיבים צמחיים שעוזרים להורדת כולסטרול), כלורופיל (הצבע הירוק שתורם להגנה מפני חומרים מסרטנים) ובוכטה של סיבים תזונתיים. ומה אין בו כמעט? נכון: קלוריות ושומן.

 

המיתוס: גזר בריא לעיניים

האמת? כמעט נכון

ראיתם פעם ארנב עם משקפיים? הבדיחה הזו היא הטיעון ה"מדעי" העיקרי שעומד מאחורי המיתוס. אבל האמת היא שגזר לא בריא לעיניים יותר מכל פרי או ירק אחר. מה בכל זאת נכון? שגזר מכיל הרבה בטא קרוטן, הצבע הכתום, שהופך בגוף לוויטמין A שחיוני לכל מיני תפקודים בגוף, וגם לבריאות העיניים.

למה בכל זאת כדאי?

בגלל אותן כמויות גדולות של בטא קרוטן ועוד נוגדי חמצון שמועילים לבריאות. 

תמונה של גזר ומשקפיים

 

המיתוס: תפוחי עץ טובים למערכת הנשימה

האמת? כמעט נכון

תפוחי עץ מכילים חומר בשם קוורציטין, וישנו מחקר שטוען כי מחסור בקוורציטין יכול לעודד סרטן בריאות. אצל מעשנים. ובמילים אחרות: אכילת תפוחי עץ לא תמנע את הסכנות שבעישון, אבל היא יכולה למנוע בעיות בריאותיות אחרות.

למה בכל זאת כדאי?

כי תפוח עץ הוא פרי בעל אינדקס גליקמי נמוך, כלומר הוא מעלה את רמת הסוכר בדם בצורה איטית יחסית, וזה טוב לכולנו ובעיקר לסוכרתיים. פרט לכך יש בו המון סיבים תזונתיים, ויטמין C ועוד נוגדי חמצון מועילים. ואפרופו מחקרים: אלה קובעים שתפוחי עץ טובים למערכת העיכול, מגנים על בריאות הלב ומסייעים להרזייה.


המיתוס: אפרסמון סותם את המעיים

האמת? לא נכון

אפרסמון, עולה חדש ישן מסין האקזוטית, זכה ליחסי ציבור גרועים במיוחד לפני כעשור או שניים. טענו שהוא חוסם את המעיים. אכן, באפרסמון, כמו בבננות, יש כמות גדולה מאד של סיבים תזונתיים ושל חומרים שנקראים טאנינים, שהשילוב שלהם יכול לגרום להיווצרות סוג של גושים במערכת העיכול. היו גם כמה מקרים של אנשים שהגיעו לבתי חולים בגלל התופעה הזו, וההיסטריה התפשטה לכל עבר. אלא שחשוב להדגיש שמדובר בתופעה נדירה  שיכולה להתרחש בקרב אנשים הסובלים מבעיות עיכול כרוניות או שעברו ניתוח במערכת העיכול. ולמי שעדיין חוששים: פשוט תאכלו אפרסמון ללא הקליפה.

למה בכל זאת כדאי?

כי נמצא במחקרים שיש באפרסמון כמויות גדולות של נוגדי חמצון, מינרלים ורכיבים תזונתיים נוספים שמפחיתים את הסיכון למחלות לב. בנוסף, נוגדי חמצון מגנים מפני סוגים שונים של סרטן, שומרים על בריאות העיניים. וכן, אותם סיבים תזונתיים שמפניהם חששו בעבר, ידועים כיום כתורמים לעיכול תקין, לתחושת שובע ולכן – מונעים השמנה.  

התוכן מעלה אינו בגדר המלצה רפואית, עצה או חוות דעת ואינו מהווה תחליף כזה או אחר להתייעצות מקצועית. בכל עניין רפואי או חשד לעניין רפואי יש לפנות לאנשים המוסמכים לכך, ואין להסתמך על האתר ועל המידע המצוי בו.

אולי יעניין אותך גם

לא כדאי לפספס