דלג לתוכן העמוד (מקש קיצור s) דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2) דלג לתפריט (מקש קיצור 3) דלג לדף הבית (מקש קיצור 4)

מלאו כיסים באגוזים, ולא רק בפסח

תמונה גרסת הדפסה

למה כדאי להכניס לתפריט היומי שקדים (כי יש בהם מלא סידן), איזה אגוזים טובים ללב (מלך), ומה העניינים עם הבוטנים (הפתעה!)

אנחנו נוהגים לאכול אגוזים ושקדים בט"ו בשבט, ובפסח נותנים לילדים לשחק בהם, כפי שנהג רבי עקיבא, שלפי המסורת חילק אגוזים לילדים בליל הסדר כדי שלא יפריעו.

אבל מבחינה בריאותית נכון לאכול אגוזים ושקדים לכל אורך השנה. יש בהם כל כך הרבה דברים טובים: ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים, נוגדי חמצון ואת השומן הטוב ביותר שיש לטבע להציע.

 

אז מה טוב באגוזים?

תתפלאו, אבל אחד הדברים הטובים ביותר שיש באגוזים ושקדים, זה השומן. נכון, רובנו מנסים להפחית בכמות השומן שיש במזון שלנו, אבל האמת היא שהגוף שלנו צריך שומן לכל מיני תפקודים ואם כבר שומן, אז שיהיה מקבוצת הטובים. זה בדיוק מה שיש באגוזים ובשקדים: הם עשירים בשומן חד בלתי רווי, בדיוק כמו שיש בשמן זית, שמסייע להעלאת רמות הכולסטרול ה"טוב" (HDL) בדם ולהפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם.

מה עוד? בכל סוגי האגוזים יש כמויות גדולות של סיבים תזונתיים שכל כך חשובים לבריאות מערכת העיכול, שמסייעים למניעת עצירות ושתורמים לתחושת שובע לאורך זמן. בנוסף יש בהם נוגדי חמצון, שמסייעים בשמירה על הבריאות באופן כללי.

 

אילו אגוזים כדאי להכניס לתפריט באופן קבוע?

אגוז מלך:

כשמו כן הוא, מלך האגוזים ואפילו רופאים וארגוני בריאות ברחבי העולם ממליצים לאכול ממנו. זאת משום שאגוז מלך מכיל כמויות גדולות של חומצות השומן מסוג אומגה 3, שנחשבות חיוניות להפחתת כולסטרול ולמניעת מחלות לב וכלי דם.

אגוז ברזיל:

מכיל כמויות גבוהות של סלניום, מינרל חיוני ונוגד חמצון רב עוצמה, ויש בו כמות גבוהה של מגנזיום, לעומת סוגי אגוז אחרים. מגנזיום הוא מינרל שנחוץ לבריאות הלב.

שקדים:

כי יש בהם הרבה מאד סידן וסיבים תזונתיים, כמעט פי 2 מסוגים אחרים של אגוזים.

אגוז קשיו:

משום שיש בו אבץ – מינרל שנחשב כמונע הצטננויות, חיוני לנשים בהריון להתפתחות העובר, לבריאות העור והשיער ולמגוון של תהליכים בגוף. אגוז קשיו עשיר גם בברזל. 

בוטנים:

תתפלאו, אבל מבחינה בוטנית בוטנים הם בכלל קטנייה. משום כך הם מקור מצוין לחלבון מהצומח, לברזל ולוויטמינים מקבוצת B (בעיקר לניאצין שהוא B3).

אגוזי פקאן:

מכילים כמויות גבוהות יחסית של סיבים תזונתיים.

 

כמה אגוזים מותר לאכול ביום?

זו הבעיה: אגוזים נחשבים ל"מזון דחוס", כלומר מזון שיש בו הרבה מאד רכיבים תזונתיים, לכן הוא מועיל לבריאות גם כשאוכלים ממנו כמויות קטנות. אבל, כאמור, יש באגוזים ובשקדים הרבה מאד שומן, וגם לא מעט קלוריות. לכן אם אתם שומרים על המשקל כדאי לאכול מהם במידה.

עוד כלל שחשוב לזכור: ההמלצה היא לאכול אגוזים ושקדים בצורתם הטבעית, כי קליית האגוזים פוגמת באיכות השומן שיש בהם, גורמת לו להתחמצנות ולשינוי של ההרכב הכימי. גם תוספת המלח שיש באגוזים קלויים גבוהה מאד, ולכן מיותרת, כי מלח, כידוע, מעלה את כמויות הנתרן בדם בצורה משמעותית, ומעלה את לחץ הדם.

בקיצור, ההמלצה המקובלת היא לא יותר מ-5 אגוזים ביום, כלומר, חופן קטן, וכדאי גם לגוון את סוגי האגוזים שאתם קונים ואוכלים.

התוכן מעלה אינו בגדר המלצה רפואית, עצה או חוות דעת ואינו מהווה תחליף כזה או אחר להתייעצות מקצועית. בכל עניין רפואי או חשד לעניין רפואי יש לפנות לאנשים המוסמכים לכך, ואין להסתמך על האתר ועל המידע המצוי בו.

אולי יעניין אותך גם

לא כדאי לפספס