דלג לתוכן העמוד (מקש קיצור s) דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2) דלג לתפריט (מקש קיצור 3) דלג לדף הבית (מקש קיצור 4)

הפירות והירקות שיעצרו את העצירות

תמונה גרסת הדפסה

סובלים מעצירות? תשכחו משמן קיק ותכניסו לתפריט קיווי, שזיפים מיובשים, סלק, תירס, אננס, פפאיה ותאנים. הפירות והירקות הנחמדים האלה מכילים חומרים שישנו לכם את החיים

עצירות היא ללא ספק בעיה "קשה", הפרעת עיכול שמציקה מאד לרבים ויכולה גם לפגוע בבריאות. כ-20% מהאוכלוסייה סובלים ממנה באופן כרוני, כ-50% סובלים ממנה אחרי פסח, ומרבית הסובלים הן נשים.

ההגדרה הרפואית לעצירות מתייחסת לקושי בהתרוקנות, התדירות ומספר היציאות הכרוכות במאמץ. ישנם גורמים שונים לעצירות, אבל במרבית המקרים היא נגרמת בגלל תזונה לקויה, אכילת מזון שיש בו מעט מדי סיבים תזונתיים ומיעוט בפעילות גופנית.

בבתי המרקחת ורשתות הפארמים, בחנויות הטבע ואצל סבתא תמצאו כל מיני תכשירים והמלצות לדברים טבעיים יותר או פחות שיעזרו לכם לטפל בעצירות, אבל האמת היא ששינוי תזונתי הוא המפתח לפתרון, ואת השינוי הזה צריך להתחיל במחלקת הירקות והפירות.

מה כדאי לקנות?

שזיפים, טריים או מיובשים:

שזיפים נחשבים כמשלשלים טבעיים, משום שיש בהם פיטוכימיקל בשם איסטין שנחשב כחומר משלשל שמעודד ומגביר את תנועתיות המעיים (פריסטלטיקה). בנוסף, בשזיפים מיובשים יש כמות גדולה של סיבים תזונתיים.

תאנים, טריות או מיובשות:

בתאנים יש כמויות גבוהות של סיבים תזונתיים, הן בפרי הטרי, ועל אחד כמה וכמה בפרי מיובש. בנוסף, יש בתאנים חלבון בשם מוצין שמרכך את היציאות ומשמש מעין משלשל טבעי.

תמרהינדי:

זהו פרי חמוץ מתוק בעל צורה של שעועית, שמוצאו באפריקה והוא מקובל מאד במטבח ההודי כתבלין. ברפואת איורוודה ההודית הוא משמש גם לטיפול בעצירות ושאר הפרעות עיכול. בשנים האחרונות הוא נחקר באופן מדעי, וכך נמצא שיש בו ריכוז גבוה של חומצות שמזרזות את העיכול.

אננס:

מעבר לכך שהוא מתוק וטעים, באננס יש אנזים בשם ברומלין שמשתתף בתהליך של פירוק חלבונים. האנזים הזה שמופק מהפרי הטרי נמצא גם בתוספי תזונה שאפשר לקנות בבתי מרקחת ובפארמים.

פפאיה:

פרי מוכר פחות במטבח שלנו, אבל אהוב מאד במטבח התאילנדי. ובכן, חובבי סלט פפאיה ירוקה ישמחו לגלות שבפרי ישנו אנזים בשם פפאין שמשתתף בתהליך של פירוק חלבונים, ולכן משתמשים בו בתעשיית המזון לריכוך בשר ומייצרים ממנו גם בתרופות מסוימות לכאבי בטן.

סלק:

גם השורש האדום והמתקתק הזה עשיר מאד בסיבים תזונתיים, אך בנוסף יש בו אנזים בשם בטאין שמזרז את פעולות העיכול.

קיווי:

הפרי החמצמץ והנחמד הזה מכיל הרבה מאד ויטמינים ולכן הוא נחשב לסופרפוד. הוא מתאים למניעת עצירות בזכות הסיבים התזונתיים שיש בו וגם משום שהוא מכיל אנזימים בשם אקטינידין שמסייע בעיכול חלבונים שונים, וקיווילין שתורם לפעילות תקינה של הריריות במעיים ולכן לבריאות המעיים.

תירס:

אנחנו רגילים לאכול אותו כירק, אם כי מבחינה בוטנית תירס הוא דגן. ככזה, הוא מלא בסיבים תזונתיים, ובמיוחד אם אוכלים את הגרגרים, שהקליפה שלהם עשויה כולה מתאית, סוג של סיב תזונתי שאיננו מתעכל לכן מסייע להסדרת היציאות.

התוכן מעלה אינו בגדר המלצה רפואית, עצה או חוות דעת ואינו מהווה תחליף כזה או אחר להתייעצות מקצועית. בכל עניין רפואי או חשד לעניין רפואי יש לפנות לאנשים המוסמכים לכך, ואין להסתמך על האתר ועל המידע המצוי בו.

אולי יעניין אותך גם

לא כדאי לפספס