דלג לתוכן העמוד (מקש קיצור s) דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2) דלג לתפריט (מקש קיצור 3) דלג לדף הבית (מקש קיצור 4)

הירקות והפירות שיעכבו הזדקנות

תמונה גרסת הדפסה

מה זה בכלל אנטי אייג'ינג, מהם נוגדי חמצון ואילו פירות וירקות מכילים כמויות גדולות מהם (רמז: תות, ברוקולי, גזר, אבטיח ועוד). מעיין הנעורים, אצלכם במטבח

לו פיה היתה נוחתת על השיש במטבח שלכם, סביר להניח שהבקשה הראשונה שלכם היתה להיות צעירים יותר. אנחנו לא יכולים למלא משאלות ואין לנו כנפיים, אבל משלוחי פירות וירקות שיעזרו לכם לשמור על הבריאות ויעכבו את ההזדקנות, זה בהחלט בתוכנית העבודה שלנו.

מעט הסברים מדעיים לפני האוכל

אנטי-אֶייג'ינג (Anti-Aging) הוא תחום רפואי-מדעי שעוסק בחקר של תהליכי הזדקנות ובאפשרויות להאט או לעכב אותם. התחום הזה, שפרץ את דרכו לעולם בתחילת שנות ה-2000, מעסיק כיום ענפים רבים ורחבים של תעשייה מדעית, תרופתית, קוסמטית ותזונתית. כל זאת מתוך הבנה שאמנם לא ניתן לעצור את ההזדקנות אבל ניתן להאט את הקצב שלה באמצעות אורח חיים בריא כגון פעילות גופנית ותזונה. בין השאר, באמצעות צריכת נוגדי חמצון.

רדיקלים חופשיים הם מולקולות שנוצרות בגוף כתוצר לוואי של תהליך הנשימה. יש להם כמה תפקידים חשובים בתהליכים כימיים, טבעיים וחיוניים בגוף, אבל הבעיה היא שהם גורמים, בין השאר, גם לתהליכי הזדקנות. נוגדי חמצון, או אנטיאוקסידנטים בשמם הלועזי, הם חומרים שיכולים להקטין את קצב תגובת החמצון של חומרים שונים, הגורמת ליצירת הרדיקלים החופשיים.

ועכשיו, קדימה אוכל

לאחר שהסברנו את כל המושגים המדעיים המסובכים האלה, הגיע הזמן לפשט ולומר ברצינות, שלמעשה נוגדי חמצון הם ויטמינים, מינרלים ופיטוכימיקליים שנמצאים בשפע בכל הפירות והירקות שאנחנו כל כך אוהבים. אפשר גם לרכוש תכשירים בבתי המרקחת, בחנויות הטבע ובפארמים, אבל מדובר בעסק יקר, שמתאים למשוגעים לדבר או למי שאינם מצליחים להקפיד על תזונה נכונה וצריכים איזה "בוסט" שימלא את החסרים התזונתיים.


אם כך, מהם הירקות והפירות שעשירים במיוחד בנוגדי חמצון ועשויים לעכב הזדקנות? קבלו את הרשימה המלאה:

תמונה של פירות וירקות שעשירים בויטמין סי

 

פירות וירקות שעשירים בוויטמין C:

ויטמין C הוא נוגד חמצון חזק שמעכב את חמצון הכולסטרול הרע LDL ולכן מסייע במניעת מחלות לב. ויטמין C גם מסייע במניעת נזקי עישון וזיהום אוויר. משום שמדובר בוויטמין מסיס במים, הוא אינו נאגר בגוף ולכן חשוב לקבל אותו מהמזון מדי יום. המקור המשמעותי ביותר לוויטמין C הם פירות וירקות, כגון:

  • פירות הדר
  • פלפל אדום
  • קיווי
  • תות שדה
  • כרוב
  • ברוקולי

 

פירות וירקות שעשירים בבטא קרוטן:

בטא קרוטן הוא פיטוכימיקל ממשפחת הקרוטנואידים. בטא קרוטן הוא חומר הצבע הצהוב-כתום שהופך בגוף לוויטמין A שחיוני לגוף, לראייה, לפעילות תאי הדם הלבנים ובבקרה על גדילת תאים. בטא קרוטן כנוגד חמצון מסייע, בין השאר, לחיזוק מערכת החיסון, להגנה על העור מפני קרינת שמש ולמניעת סוגים מסוימים של סרטן. היכן תמצאו בטא קרוטן:

  • גזר
  • דלעת
  • בטטה
  • ברוקולי
  • תרד
  • פלפל אדום וירוק
  • אפרסק
  • נקטרינה
  • מנגו
  • משמש
  • מלון

 

פירות וירקות שעשירים בליקופן:

ליקופן הוא חומר הצבע האדום, שייך גם הוא למשפחת הקרוטנואידים וגם הוא ידוע כבעל השפעה מגנה מפני קרינת השמש. כמו כן, מחקרים קושרים לו שמירה על בריאות העין, העצם ותפקוד המוח, הפחתת סיכון לסוגי סרטן ובמיוחד סרטן הערמונית והפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם. הירקות והפירות שעשירים בליקופן הם:

  • עגבנייה (כולל רסק עגבניות, רוטבי פיצה וקטשופ)
  • אשכולית אדומה
  • אבטיח

 

פירות וירקות שעשירים בסלניום:

סלניום הוא מינרל שידוע כנוגד חמצון מגן מפני סוגי סרטן ומחזק את מערכת החיסון. בנוסף, סלניום נמצא במחקרים כמשפיע על מחלות אוטואימוניות שכן יש לו פעילות נוגדת דלקת. סלניום נמצא בשפע ב:

  • שום
  • בצל
  • פטריות
  • ברוקולי
  • צנונית
  • עגבניות
  • דלעת

 

פירות וירקות שעשירים בפוליפנולים:

מדובר בכמה אלפים של חומצות שונות, שמסייעות למערכת החיסון במלחמה נגד נגיפים וחיידקים, משמשות כחומרים נוגדי דלקת וידועות כתורמות למניעת היצרות של כלי הדם, ולכן יש להן חשיבות עצומה בשמירה על הבריאות. פוליפנולים נמצאים בריכוז גבוה ב:

  • רימון
  • סלק
  • ענבים שחורים
  • דובדבן
  • פירות יער
  • תות
  • תפוח

התוכן מעלה אינו בגדר המלצה רפואית, עצה או חוות דעת ואינו מהווה תחליף כזה או אחר להתייעצות מקצועית. בכל עניין רפואי או חשד לעניין רפואי יש לפנות לאנשים המוסמכים לכך, ואין להסתמך על האתר ועל המידע המצוי בו.

אולי יעניין אותך גם

לא כדאי לפספס