כמה קטנות על קטניות (או כל מה שרציתם לדעת ולא היה את מי לשאול)
דלג לתוכן העמוד (מקש קיצור s) דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2) דלג לתפריט (מקש קיצור 3) דלג לדף הבית (מקש קיצור 4)

כמה קטנות על קטניות (או כל מה שרציתם לדעת ולא היה את מי לשאול)

תמונה גרסת הדפסה

כמה קטנות על קטניות (או כל מה שרציתם לדעת ולא היה את מי לשאול)

כולם יודעים עד כמה חשוב לשלב קטניות בתפריט היומי, אך המגוון הרחב של המוצרים, שרק הולך וגודל בשנים האחרונות, וזאת עקב המודעות הגוברת לשמירה על הבריאות, לעתים מבלבל, והצרכנים לא תמיד יודעים מהו באמת היתרון הבריאותי של כל סוג, ומה בעצם אפשר להכין מהם.

בתוך כל השפע הזה כמובן שניתן למצוא גם את אותם המוצרים כאורגניים, רבים מהם תחת המותג גרין שנמכר בסניפי רשת שופרסל.

בכדי לעשות קצת סדר בבלאגן, הכנתי לכם מדריך קצר שיעזור לכם להכיר קצת יותר מקרוב את הסוגים השונים של הקטניות, ולכוון אתכם לשימוש מקסימלי בהתאם להעדפות האישיות ולהגבלות התזונתיות שלכם באם קיימות.

נתחיל מהקל אל הכבד, וממוצרים שכולם מכירים אל אלה שפחות, כשלעתים תוכלו ללחוץ על המילה המודגשת ולקבל גם מתכון תואם.

תמונה של כל מיני חבילות של קטניות מסדרת green של שופרסל

גרגרי חומוס –

  • אולי תופתעו לדעת ש – ששמם של גרגרי החומוס הוא – חימצה תרבותית
  • עשירים ב – חלבון, סיבים תזונתיים, חומצה פולית, סידן, מגנזיום וברזל
  • הכנה – השרייה במים ולאחר מכן בישול ארוך בהרבה מים עד לריכוך
  • שימושים – ניתן כמובן להכין מהגרגירים סלט חומוס, להעשיר בהם מרקים, ותבשילים שונים.
  • טיפ – מבשלים כמות גדולה של חומוס ומקפיאים מנות בשקיות ניילון. כך תמיד יש חומוס מבושל זמין לשימוש.


עדשים –

  • אולי תופתעו לדעת ש – זרעי העדשה, שהם העדשים, מגיעים מצמח שנקרא: עדשה תרבותית. ניתן למצוא שלושה צבעים של עדשים – ירוקות, כתומות ושחורות כאשר לכל אחד מהצבעים שימוש דומה וגם שונה.
  • עשירים ב – חלבונים, סיבים תזונתיים, סידן, ויטמינים ומינרלים
  • הכנה – העדשים אינן מחייבות השרייה מוקדמת. ניתן לבשל אותן יחד עם התבשיל או לבשלן מראש ולהוסיף לתבשיל המוכן.
  • שימושים – העדשים הירוקות מתאימות למרקים, לתבשילים כגון מג'דרה, ולסלטים, העדשים הכתומות שנמסות בבישול מתאימות להכנת מרקים, משתלבות היטב בתבשילים ובקציצות, ואילו העדשים השחורות ששומרות בבישול גם על צבען וגם על צורתן, יהיו נהדרות לסלטים, או כהעשרה של מרקים ותבשילים.
  • טיפ – למרות שאין צורך להשרות את העדשים, השרייה של מספר שעות תקצר משמעותית את זמן הבישול.

תמונה של כל מיני קטניות בקעריות ובצנצנות

אפונה יבשה –

  • אולי תופתעו לדעת ש – מדובר באותה אפונה טרייה המגיעה בתרמילים, אשר עוברת ייבוש. ניתן למצוא אותה בשני צבעים – ירוק וצהוב. האפונה הצהובה, אגב היא משלנו וידועה כאחת הקטניות העתיקות ביותר שנמצאה במזרח התיכון.
  • עשירה ב – חלבון, ברזל, סידן, ויטמינים ומינרלים.
  • הכנה – אין צורך בהשרייה, אך מומלץ להרתיח פעם אחת לפני השימוש, לסנן את המים ולשטוף.
  • שימושים – מכיוון שהאפונה נמסה בבישול, היא מתאימה להכנה של מרקים, ממרחים טעימים, קציצות ופירה ייחודי.
  • טיפ – את המרק שהכנתם מאפונה כדאי לטחון אחר כך, והוא יתקבל סמיך ועשיר יותר בטעמים.


שעועית אזוקי –

  • אולי תופתעו לדעת ש – זן השעועית הזה נפוץ במזרח אסיה, והיא נחשבת לקטנייה השניה הפופולרית ביפן, אחרי הסויה, שם מכינים ממנה גם ממתקים.
  • עשירה ב- חומצה פולית, סיבים תזונתיים, אשלגן, מגנזיום, ברזל ושאר מינרלים חיוניים.
  • הכנה – נדרשת השרייה ארוכה מאד של -24 שעות לפני השימוש.
  • שימושים – טעמה המתקתק ישתלב נהדר בכל סוג של מרק, תבשילים, ממרחים, וקציצות, בשילוב עם חומרי גלם מתוקים כגון בטטה, סילאן וכיוצא בזה.
  • טיפ – בקיץ יש לבצע את ההשריה במקרר בכדי למנוע קילקול.

תמונה של כל מיני קטניות בכפות עץ ובקערות עץ

שעועית מש –

  • אולי תופתעו לדעת ש – סוג זה של שעועית נפוץ מאד במזרח הרחוק והיא נקראת גם אפונה סינית או שעועית מונג.
  • עשירה ב – כמו כל סוגי השעועית בסיבים תזונתיים, חלבון, ברזל ומינרלים.
  • הכנה – אין צורך בהשרייה מוקדמת והבישול שלה קצר יחסית והיא מתרככת די מהר.
  • שימושים – נהדרת בקציצות (צריך לבשל קודם ולהוסיף לתערובת), מרקים ותבשילים, ואפילו תחליף את העדשים במג'דרה.
  • טיפ – למשקיענים – ניתן להנביט את השעועית. ההנבטה הופכת את החלבון שבשעועית לזמין וקל יותר לעיכול ומייעלת את הספיגה של המינרלים שלה בגוף.


כוסמת –

  • אולי תופתעו לדעת ש – הכוסמת הינה גרעינים של עשב בשם פוליגונום, ולכן היא אינה נחשבת דגן, ולכן מתאימה מאד לתזונתם של חולי הצליאק.
  • עשירה ב- ערכה התזונתי נחשב לגבוה מאד שכן היא מכילה חלבון עשיר בחומצה אמינית ושלל מינרלים חיוניים, וכן מכילה נוגדי חימצון, ומכילה סיבים תזונתיים התורמים לשובע.
  • הכנה – שוטפים היטב ומבשלים כמו אורז.
  • שימושים – לאחר הבישול אפשר לאכול כפי שהיא, להוסיף לסלטים, להוסיף לירקות מוקפצים, למעוך ולהפוך לממרח, או להוסיף לקציצות.
  • טיפ – היחס לבישול הכוסמת הוא כוס כוסמת על כוס וחצי מים. רצוי לטגן במעט שמן ואז להוסיף את הנוזלים.

אולי יעניין אותך גם

לא כדאי לפספס