איך לא לעלות חמישה ק"ג בתקופת החגים – 8 עצות מעשיות
דלג לתוכן העמוד (מקש קיצור s) דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2) דלג לתפריט (מקש קיצור 3) דלג לדף הבית (מקש קיצור 4)

איך לא לעלות חמישה ק"ג בתקופת החגים – 8 עצות מעשיות

תמונה גרסת הדפסה

איך לא לעלות חמישה ק"ג בתקופת החגים – 8 עצות מעשיות

הנה הם כמעט כבר כאן, ממש מציצים מעבר לפינה ותיכף ישאבו אותנו בכל כוחם: החגים! כבר שבועיים שאנוו דוחים בערך כל דבר ל"אחרי החגים" כי בינינו, למי כבר יש כח למטלות יומיומיות ושגרתיות כאשר כל מה שמעסיק אותנו בתקופה האחרונה אלו שאלות ברומו של עולם כגון "אז איפה אתם בחג?", "איזה מתנות נקנה לחג?", "מה נבשל לחג?" ועוד אלפי שאלות מגוונות שכל אחת מהן מסתיימת במילה "חג" על הטיותיה השונות.
בכל שנה, אני נותנת מבחר של עצות וטיפים לקראת החגים. איך להיערך, איך לסדר את השולחן ואיך באופן כללי לעבור אותו בשלום ובשפיות. השנה החלטתי להתמקד בנושא אחר, וזאת בעקבות כותרת שצדה את עיניי ובישרה לכל הסועדים העתידיים בתקופת החגים, שהם אמורים לעלות בין 2-5 קילו בתקופה הזו. השנה, החגים מתחברים כולם לסופי השבוע, מה שמאיים להפוך את החודש הזה לחגיגה אחת גדולה ומתמשכת של זלילה, כך שאם לא ניתן קצת תשומת לב לנושא הזה, אנו נמצא את עצמנו ביום שאחרי, עם משקל עודף וטונות של ייסורי מצפון.
כמי שמכירה את הסטטיסטיקה הזו באופן אישי, ולאו דווקא מהצד הנמוך יותר של המשקל המשוער, החלטתי להרים את הכפפה ולנסות להתחכם. הרי לא מספיק עבדנו קשה לקראת החגים, ועוד נעבוד קשה במהלכם עם הארוחות הבלתי נגמרות האלה, הרי שבסוף גם נגזר עלינו למצוא את עצמנו עם עודף משקל? אז זהו שלא. אני מכריזה בזאת על ביטולה של הגזירה תוך שימת לב לטיפים הבאים:

תמונה של קערת סלט

1. מארחים? 

הכי קל שיש כי כך יש לכם שליטה על התפריט ועל כמות השומן במאכלים. בנוסף למאכלי החג האהובים עליכם הכינו גם מנות זולות יותר מבחינה קלורית כגון סלטים על בסיס ירקות, פלטת אנטיפסטי או כל תבשיל ירקות אחר. ההמלצה היא לא לוותר על דבר ממנות החג המיוחדות, וכן לטעום ולאכול מכל הדברים שאתם אוהבים אבל בכמות קטנה ולהגדיל את תכולת הצלחת בירקות.

2. מתארחים? 

הציעו להביא אתכם סלט או תבשיל ירקות מיוחד וטעים. כך תהיו בטוחים שגם אם השולחן יכיל רובו ככולו דברים משמינים, תוכלו להיעזר ולמלא את הקיבה גם בירקות. ההמלצה היא כמו בטיפ הראשון. על תוותרו על כלום. ערב חג זה לא הזמן להימנע מכל הדברים הטעימים, אבל קחו מעט מכל דבר והגדילו את מנת הירק בצלחת.

3. אל תגיעו רעבים לארוחה – 

בערב החג יש נטייה "לא לאכול כל היום" בכדי לאזן את הקלוריות היומיות. שיטה זו כבר מזמן הוכיחה את עצמה כשגויה. מי שמגיע מורעב לארוחת החג, יאכל בה ולאחריה, שבעתיים. איכלו את הארוחות הרגילות שלכם במהלך היום ואפילו הגדילו ואיכלו משהו קטן ממש לפני היציאה מהבית. אני הייתי ממליצה על ביצה קשה. היא נמוכה קלורית ומפתחת שובע בהדרגה כך שעד שיגיע זמן הארוחה תוכלו למלא את הצלחת מתוך שפיות ולא מכל הבא ליד.

4. אל תוותרו על הקינוח! 

תקופת החגים היא לא הזמן לרדת במשקל. בואו נסכים על כך שגם אם אתם במשטר של דיאטה, הרי שגם אם רק תשמרו על משקלכם בתקופה הזו – כבר הרווחתם ובגדול. מנסיון שלי, מי שמוותר על קינוח בארוחת החג, אוכל עשרים קינוחים לאחריה. אל תפתחו רעב נפשי. גם אם מדובר בשניים או שלושה קינוחים, קחו לכם מנה ממש קטנה מכל אחד מהם וטעמו הכל. הטעימות הקטנות האלה יסגרו לכם את ה"פינה המתוקה" החסרה בתום הארוחה ולא תרגישו שנחסך מכם משהו.

תמונה של קנקן חלב, דבש, פירות יער

5. אל תחברו את החול עם המועד – 

נכון שערב ראש השנה יוצא ביום רביעי, והחג בחמישי ושוב שישי שבת, אבל מי אמר שחייבים לחגוג כל הדרך אל הסטטיסטיקה? החליטו עם עצמכם שבארוחות המשפחתיות המשותפות אתם פועלים לפי הטיפים הקודמים, קרי מנות קטנות והרבה ירקות, ואילו בשאר הימים – חיזרו לאכילה הרגילה שלכם. הרי אם תחשבו על זה – בין ראש השנה ליום כיפור יש עוד כמעט שבוע שבו ניתן לשמור בצורה יפה על אכילה נכונה, ובין כיפור לסוכות יש עוד כמה ימים של חסד עד לארוחת החג הבאה, אז למה שלא לנצל את זה?

6. קומו מהספה – 

הימים הארוכים של החג מזמנים לנו ימים לא מעטים של חופש מהעבודה. אז נכון שלהתמרח על הספה מול הטלויזיה מאד מפתה, אך נסו למצוא לעצמכם ערב שבו אתם מרגישים קצת משועממים וקחו אתכם מישהו מבני הבית וצאו להליכה בשכונה. קצת חילוץ עצמות מעולם לא הזיק לאיש, ולא, נסיעה באוטו לצפון זה לא אומר שהפעלתם את הגוף. מקסימום את הקלאץ'.

7. יין ומשקאות ממותקים – 

נכון שהרמת כוסית היא חלק נכבד מארוחת החג, אבל אף אחד לא ייעלב אם תמלאו את כוס היין שלכם במים או משקה נטול קלוריות. אני דוגלת בדעה שאם יש משהו שלא שווה להעלות בשבילו במשקל זה משקה. מכל סוג. יש כל כך הרבה דברים נהדרים שצריך להספיק לטעום בחג הזה כך שכדאי לשמור את המקום עבורם ולא עבור כוס שערכה הקלורי הוא כסנדוויץ' ממוצע. ובלי קשר, שתיה מרובה של מים תורמת לירידה במשקל כך באופן כללי כדאי לאמץ את הרעיון הזה.

8. סלחו לעצמכם – 

והיה כי חרגתם? תכננתם לאכול בצורה מסוימת ולא עמדתם במשימה? יש בפניכם שתי אפשרויות: הראשונה היא המפתה מכל – שיטת ה"אם כבר אז כבר" שתביא אתכם לזלילה חסרת מעצורים עד לקבלת גזר הדין מהמשקל בתום תקופת החגים, והשניה השמורה לאמיצים בלבד, בה קמים בבוקר, אומרים בלב שמה שהיה היה ואת הנעשה אין להשיב ואילו היום הוא יום חדש והבחירה בידנו נתונה האם להמשיך בדרך הנכונה. תסלחו לעצמכם וכבר תרגישו טוב יותר והכי חשוב? תיהנו מהדרך.

תמונה של כפות רגליים ותפוח על משקל

למען הסדר הטוב אני רוצה להבהיר בזאת כי איני דיאטנית ואיני שום סמכות בתחום הורדת משקל. כל העצות נכתבות מניסיוני האישי, וכוללות דברים שעובדים טוב עבורי. אשמח לשמוע איזה דברים עוזרים לכם לשמור בתקופת החגים.

אולי יעניין אותך גם

לא כדאי לפספס