דלג לתוכן העמוד (מקש קיצור s) דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2) דלג לתפריט (מקש קיצור 3) דלג לדף הבית (מקש קיצור 4)

כמו קמח בר - קמחים שמשמשים לאפייה במטבח הביתי

תמונה גרסת הדפסה

כמו קמח בר - קמחים שמשמשים לאפייה במטבח הביתי

רוצים לאכול קצת יותר בריא? ריכזנו עבורכם את התחליפים העיקריים לקמח לבן

בימינו ניתן למצוא עשרות סוגי קמחים שמתאימים לשימוש הביתי ואף זמינים בכל מרכול. זוהי לא סקירה של כולם, אלא של העיקריים שבהם. מעבר ליתרונות השונים של כל קמח, בעת האפייה יש להתנהג בצורה שונה עם כל אחד מהם, שימו לב לדגשים.

הקמח הנפוץ ביותר הוא הקמח הלבן, קמח בהיר שהוסרו ממנו בתהליך הטחינה הקליפה והנבט של החיטה. הוא משמש לכל המאפים הנפוצים, המתוקים והמלוחים ועשיר בעמילן, שמעלה את רמת הסוכר בגוף ומייצר תחושת שובע מהירה, אך לא לאורך זמן.

לעומתו יש את הקמח המלא, שנטחן טחינה מלאה עם כל חלקי החיטה ולכן הוא עשיר יותר בוויטמינים ומינרלים כגון אשלגן, חלבונים, מגנזיום, אבץ.

היתרונות של הקמח המלא באים לידי ביטוי בתחושת השובע שהוא נותן לאורך זמן רב יותר, הודות לסיבים התזונתיים שבו. סיבים אלו עוזרים ואף מסייעים במניעת מחלות הקשורות למערכת העיכול.

לקמחים העשירים בסיבים תזונתיים, כגון קמח שיפון מלא, כוסמין מלא או קמח חיטה מלא, נדרשת תוספת נוזלים, ולכן חשוב לעקוב אחרי מתכונים עם קמחים אלו בצורה מדויקת.

קמח ללא גלוטן

הגלוטן הוא תרכובת של חלבונים שנמצאים במספר דגנים כמו חיטה, שעורה ושיפון. כשהגלוטן בא במגע עם נוזל במהלך לישה, הוא מייצר "רשת" שבעצם מאגדת ומייצבת את המאפים ונותנת להם מרקם לעיס. בעבר אנשים הרגישים לגלוטן נמנעו ממאכלים רבים, אולם כיום בעידן שבו אנשים נמנעים מאכילת גלוטן גם אם אין להם צליאק, השוק רווי במאפים ומאכלים שפותחו ללא גלוטן וישנם היום גם קמחים ללא גלוטן שניתנים לשימוש של כמו קמח רגיל בעת האפייה, ובאותן כמויות בדיוק.

קמח כוסמין

הכוסמין הוא סוג קדום של חיטה. קמח הכוסמין עשיר בחלבון, בסיבים תזונתיים, בוויטמינים, כגון ויטמיני B, ומינרלים. תכולת הגלוטן בו פחותה מאשר בחיטה רגילה. הניאצין (ויטמין B3) שבכוסמין מסייע באיזון רמות השומנים בדם ויש הטוענים כי הכוסמין יעיל במיוחד לסובלים ממיגרנות, על שום תכולת ויטמין B2 הגבוהה שבו. הכוסמין, כמו כל דגן מלא, עשוי לסייע במניעת טרשת עורקים ובשמירה על שלמות כלי הדם, רק צריך להקפיד לקנות קמח כוסמין מלא. הוא מסייע בחילוף החומרים ואף מתאים לדיאטה, בשל אינדקס גליקמי נמוך-בינוני ותכולת סיבים גבוהה. הכוסמין עמיד למדי מפני חרקים ולכן מצריך פחות ריסוס. 

קמח תופח

הקמח התופח הוא קמח אשר נוספו לו חומרים מתפיחים (אבקת אפייה). יתרונותיו הם הכמות המדויקת של חומר ההתפחה שהוספה לקמח ועורבבה כראוי מה שיבטיח התפחה נכונה של מאפה.

קמח שיפון מלא

קמח השיפון נחשב לאחד הקמחים הבריאים בגלל ריבוי הסיבים התזונתיים שבו, סיבים אלו תורמים לתחושת שובע לאורך זמן ועוזרים בוויסות הסוכרים בגוף. לקמח השיפון יש טעם מעט חמצמץ יותר מאשר לקמחים אחרים. הוא דל בגלוטן ושומר טוב יותר על לחות, ולכן מאפים מקמח שיפון נשמרים טריים לאורך יותר זמן.

קמח תירס

קמח התירס הוא קמח ללא גלוטן שמשמש אותנו למאפים ואף מאכלים רבים ומתאים גם לאנשים עם צליאק. הוא מגיע בכמה דרגות טחינה ומיועד למאכלים כגון פולנטה או למאפים כמו לחם תירס והוא נמצא בשימוש נרחב במטבח המקסיקני. לקמח התירס סיבים תזונתיים רבים ונוגדי חמצון שמסייעים במניעת מחלות מעיים שונות. וקבלו טיפ: אם תפזרו קמח תירס על משטח העבודה כשאתם מרדדים או לשים בצק או שפשוט תפזרו קמח תירס בדפנות התבנית, תקבלו תוספת של פריכות למאפים.

 

אולי יעניין אותך גם

לא כדאי לפספס

סובלת מנשירה? תאכלי משהו

או: עוד סיבה לא לעשות דיאטה קיצונית

חוסרים תזונתיים הם אחת הסיבות לנשירת שיער. אז מה שווה אם ירדת בזמן קצר עשרה קילו אם זה בא גם עם הידלדלות השיער? בנוסף יש להקפיד על צריכה מספקת של חלבון.